Työmaakuulumisia:
61° 06′ 18″ P, 21° 15′ 94″ I

Raumalla Rihtniemen edustalla käynnistellään verrattain poikkeuksellista urakkaa. Merenkulun turvaamiseksi ja navigoinnin apuvälineeksi tarkoitettu, väylän reunaa osoittava reunamerkki RR1, on erinäisistä syistä vaurioitunut ja aika korvata nyt uudella. Kiinteille merimerkeille epätyypillinen jälleenrakennus on välttämätön ottaen huomioon aiemman, pitkällä tähtäimellä epäonnistuneen merkin kallistuman korjausyrityksen 90-luvulla valamalla lisälaatta alkuperäisen peruslaatan päälle.

Rauman satamasta 15 mailin päähän sijoittuva urakka jakaantuu kahteen vaiheeseen: parhaillaan käynnissä olevaan vanhan reunamerkin purkutyöhön, sekä keväällä 2020 alkavaan uuden, kalliokuoppaan perustettavan merkin louhinta-, ruoppaus- ja asennustöihin. Vastaavia urakoita valmistuu Suomessa vuositasolla vain noin 1-2 kappaletta. Uusi reunamerkki tulee noin 15 metrin päähän edeltäjästään. Merkin 23 metrin reunaetäisyys väylästä tulee kuitenkin pysymään ennallaan.

Uuden reunamerkin perusta louhitaan ja valetaan merenpohjaan reilun 17 metrin syvyyteen. Halkaisijaltaan viisimetriseen kalliokuoppaan asennettava perusputki täytetään hiekalla ja betonilla, ja liitetään kallioon ulkopuolisella betonivalulla. Perusputken yläosaan asennettava jääkartio ja sen päälle tuleva päivämerkki ovat ainoat merenkävijän silmään käyvät osat koko komeudesta.

Projektinjohtaja Timo Luukkonen kuvailee urakkaa haasteelliseksi ja teknisesti vaativaksi työksi. Työskentely Rauman edustan erittäin vaativissa keliolosuhteissa tuo omat haasteensa urakkaan.

Väyläviraston tilaama, arvoltaan 1,6 M€:n urakka valmistuu kesällä 2020.

Jaa artikkeli: