Oteranille uusi RALA-pätevyys: Pääurakointi; Rautatiet 18.13a
2 maaliskuun, 2020 Ajankohtaista
Rakentamisen Laatu RALA ry on myöntänyt Oteranille uuden pätevyyden Pääurakointi; Rautatiet 18.13a. Rautateiden pääurakointi on komea täydennys aikaisempaan teknisen osaamisen pätevyyslistaamme, johon ennestään kuuluu:
18.1a Pääurakointi; sillanrakentaminen
(sis. suuret tai erittäin vaativat siltaurakat (R1) sekä erittäin suuret ja erittäin vaativat sillakorjausurakat (K1+))
18.1b Pääurakointi; sillanrakentaminen sisältäen suunnittelun
18.1d Pääurakointi; siltojen korjaukset
18.3a Pääurakointi; putkilinjat ja johtoverkot
18.4a Pääurakointi; voimalaitokset, kaivostoiminta ja teollisuusrakentaminen
18.5a Pääurakointi; pohjarakentaminen, tavanomaiset pohjarakennustyöt
18.5b Pääurakointi; pohjarakentaminen, vaativat pohjarakennustyöt
18.6a Pääurakointi; tiet ja kadut
18.7a Pääurakointi; vesitiet, satamat ja padot
18.9a Pääurakointi; muut maa- ja vesirakennustyöt
Uuden pätevyyden edellytyksinä ovat teknisesti koulutetun henkilökunnan ja yrityksen omassa palveluksessa olevan urakassa vaaditun vastaavan työnjohtajan lisäksi vähintään kolme ko. alan urakkaa minimisummaltaan n. 0,2 miljoonaa euroa (alv 0%). Oteranin hakureferensseillä nämä kriteerit täyttyivät kirkkaasti.
Pätevyyden referenssikohteiksi oli asetettu seuraavat urakat:
Leväsen ja Kumpusaarentie katujärjestely, 2016-2017
Kuopion kaupungin tilaama, erittäin laaja ja vaativa kohde (6,8 M€) käsitti katujen ja kunnallistekniikan rakentamisen ohella yhteensä neljän sillan rakentamisen (ST) sekä tukimuurin rakentamisen (ST) 100m matkalta. Silloista kaksi oli KASI BOX-siltoja, yksi jännitetty radan ylittävä betonisilta ja yksi betoninen vesistöteräspalkkisilta. Lisäksi urakkaan kuului Leväsentien tasoristeyksen varoituslaitosten rakentaminen. Urakassa rakennettiin kevyen liikenteen kokopuomit, ajoneuvoliikenteen puolipuomit ja opastimet. Lisäksi urakkaan kuului varoituslaitoksen laajennuksen vaatimat muutosten suunnittelu ja toteutus.
Kurkimäen raakapuu-
terminaalimuutos, 2017
Liikenneviraston tilaama kohde (3 M€) käsitti pääpiirteissään raakapuuterminaalialueen laajennustyöt (laajennuksen suuruus 2 ha:sta 6 ha:iin), pohjarakennustyöt sekä sähköistetyn teollisuusraiteen rakentamisen turvalaitetöineen uudelle terminaalialueelle.
Nurmeksen Pitkämäen raakapuu-
terminaalin rakentaminen, 2018
Liikenneviraston tilaamaan hankkeeseen (2,9 M€) kuului radan, vaihderakenteiden, radan turvalaitteiden sekä valaistuksen rakentamista.
Toivalan tasoristeys, 2017
Niin ikään Liikenneviraston tilaama hanke (0,2 M€), joka kattoi kolmen Kuopio-Siilinjärvi-välin radan tasoristeyksen poistamisen sekä yksityistien päällysrakenteen ja uuden liittymän rakentamisen.
RALAn tavoitteena on luoda rakentamiseen lähtökohdat, jotka johtavat parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen ja edistävät näin suomalaisen rakentamisen laatua. Kukin pätevyys kertoo yrityksen toiminnasta, että sen tekninen osaaminen ja resurssit on todennettu, tilaajavastuulain edellyttämät vaatimukset täyttyvät, vastuuvakuutuksista on huolehdittu skeä tilinpäätöstiedot täyttävät lainsäädännön vaatimukset.