20 siltaa vuodessa pitää rautaisen siltatiimin vedossa

Tässä juttusarjassa luodaan katsaus vuonna 2021 valmistuneisiin urakoihimme. Mitä olemme tehneet, missä päin Suomen maata? Ensimmäisessä osassa tutustutaan siltapuolen hankekokonaisuuteen.

Suomen teiden noin 14 000 sillasta 20 sallii taas turvallisemman liikenteenkulun. 15 peruskorjausikänsä saavuttaneen sillan saneeraukset Pirkanmaalla, Keski-Suomessa, Uudellamaalla ja Päijät-Hämeessä, viiden sillan putkisiltaurakka Kymenlaakson alueella, uuden teollisuuden käyttöön tulevan laiturin betonityöt Paraisilla ja Ahvenanmaalla sekä yhden kalatien viimeistely Raisiossa – siinäpä pääpiirteissään, mitä rautainen siltatiimimme on vuoden 2021 aikana urakoinut.

Vuosi on mennyt mukavasti ja ollut työkannaltaan sekä 6-7 miljoonan euron liikevaihdoltaan melko tavanomainen, kertoo siltatiimin työpäällikkö Timo Äkräs. Äkräs on pitkän linjan siltamiehiä ja tietää mistä puhuu. Hän on uransa aikana vastannut sadoista sillarakennus ja -korjaushankkeista. Kuinka onnistunut siltaprojekti sitten luodaan, Timo Äkräs? – Kaikki lähtee laskentavaiheesta: hinnan ja resurssien on oltava kohdillaan. Kun pohja on valettu, loppu on aikataulunhallintaa. Siltaprojektissa pitää tehdä paljon lyhyessä ajassa. Työvaiheet on mietittävä tarkkaan ja pidettävä mielessä, että syksy tulee lokakuussa: käytännössä kaikki on helpompi tehdä ennen sitä. Mitä nopeammin saadaan valmista, sitä parempi.

Vuoden 2021 erityispiirteiksi nousevat Varsinais-Suomen alueella tiukentunut kilpailu sekä useampi ylivuotinen urakka, joiden turvin on helppo aloittaa uuden vuoden työskentely. Alla ovat listattuna sekä viime vuoden aikana tehdyt että jatkuvat siltaprojektimme pääpiirteissään.

  • Pippurin sillan korjaus Padasjoen ja Kuhmoisen kuntarajalla. Vuonna 1948 rakennetun sillan korjaustyössä sillankansi uusittiin, maatuet korjattiin sekä parannettiin liikenneturvallisuutta uusimalla silta- ja tiekaiteet. Pohjatöiden aikana hyödynnettiin varasiltaratkaisua liikenteenkulussa. ELY-keskuksen tilaama hanke valmistui kesäkuussa.
  • Palojoen ylittävän Erkon vesistösillan korjaus Orimattilan keskustassa. Korjaustyöt sisälsivät mm. reunapalkkien korjauksen sekä liikenneturvallisuuden parantamisen uusimalla kevyen liikenteen kaiteita ja leventämällä jalkakäytävää. Lisäksi sillanpinnoitteet saivat uuden ulkoasun. Orimattilan kaupungin tilaama hanke valmistui alkusyksystä.
  • Yhteensä kahdeksan kohteen ylivuotinen urakka UUD1 2021-2022 Uudenmaan alueella on sisältänyt teknisesti kiinnostavia kohteita. Forssassa urakoidusta Lempään sillasta ja vanhan sillanrakenteen uusiokäytöstä voit lukea tarkemmin täältä. Lahden moottoritiellä Vierumäen kohdalla sijaitsevan Ratapellon ylikulkusillan hankkeessa uusittiin pintarakenteet sekä parannettiin liikenneturvallisuutta uusimalla kaiteita ja kunnostamalla betonipintoja. Kolmannessa kohteessa, Hauholla Lehdesmäen sillalla sillan vanhaa jännetyyppiä vahvennettiin harvinaisemmalla erikoisratkaisulla lisäämällä ulkoiset jänteet. Urakka jatkuu tänä vuonna.
  • Niin ikään ylivuotinen urakka Tourulan sillat Keski-Suomessa Jyväskylän Tourulassa. Kahden moottoritieylikulkusillan peruskorjaus sisältää kokonaisuudessaan pintarakenteiden, kaiteiden ja kosteusuojaseinien uusimisen sekä sillankannen alapuoliset korjaustyöt. Ylikulkusillat ylittävät Jyväskylän ratapiha-alueen ja radat ovat sähköistettyjä: rata-alueen korjaukset tehtiin jännitekatkojen aikana. Urakka jatkuu tänä vuonna.
  • Finnsementin laituri -nimellä kulkevassa urakassa tehdään yhteistyössä vesistörakentamisen tiimimme kanssa reilu 100 metriä uutta laituria Paraisille kotimaisen teollisuuden käyttöön. Työvaiheet sisältävät mm. vanhan laiturirakenteen purun, uuden laiturilinjan perustamisen merenpohjaan sekä tietysti uuden laiturin muut pinnan alle jäävät sekä näkyvät rakenteet. Siltatiimimme osuus koostuu betonitöistä, eli 21:sta 9 metriä korkeasta laiturielementistä. Elementit valmistetaan Ahvenanmaalla ja kuljetetaan paikalle keväällä jäiden lähdettyä.
  • KESELY sillat ja ylläpito 2021 -nimellä kulkeva urakka käsittää kaikkiaan 6siltaa Keski-Suomen alueella. Urakka on yhteisvastuullisesti hoidettu Keski-Suomen aluetoimiston kanssa.
  • KASELY putkisiltaurakka Kouvolan alueella sisälsi kaikkiaan kolmen putkisillan uusimisen ja kahden putkisillan täyttämisen betonilla: Virolahdella uusittiin halkaisijaltaan 2,6 m Kattilaisen teräsputkisilta 17 metrin matkalta, sekä uusittiin siltapaikan tiekaiteet ja sillan korotusosan kaiteet sillan kohdalla. Elimäellä uusittiin kaksi kohdetta, Hakalan silta sekä Koskenojan raittisilta, teräsputkisiltoina. Mitoiltaan kohteet olivat lähes identtisiä, halkaisijaltaan noin 2,4 metriä ja pituudeltaan noin 14 metriä.  Molemmissa parannettiin lisäksi turvallisuutta uusimalla kaiteita eri kohdissa. Kouvolassa kohteita oli kaksi, Kivimäen alikulkukäytävä joka muutettiin rummuksi (pituus 47 m) sekä Kosenojan alikulkukäytävä, joka täytettiin betonilla ja poistettiin käytöstä.
  • Kolmen sillan peruskorjausurakka Pirkanmaalla Parkanossa ja Mänttä-Vilppulassa, josta tarkemmin alla.

Onnistumisen aineksia – PIR 1 2021

Työmaapäällikkö Riku Vanhanen näkee siltaurakat kokoluokasta riippumatta pitkälti samankaltaisina. Pitkän linjan ammattilainen vie urakan kuin urakan maaliin hiomalla kuntoon oikeat toteutustavat ja yhdistämällä niihin oikeat tekijät. Yhdistävänä haasteena aliurakoitsijoita käyttävien urakoitsijan hankkeiden välillä on eri työvaiheiden oikea-aikaisuuden palapeli. Oikeat tekijät on saatava työmaalle ilman hukka-aikoja, ja mahdolliset viivästykset ketjussa siirtyvät väistämättä eteenpäin ilman uudelleenjärjestelyjä.

Vanhanen mainitsee yhtenä vuoden oppikirjaurakkana PIR 1 2021 -nimellä kulkeneen projektin. Parkanossa ja Mänttä-Vilppulassa sijanneiden kolmen sillan peruskorjauskokonaisuus sujui aikataulussa, suunnitellusti ja hyvässä, luottamuksellisessa yhteishengessä osapuolten kanssa. Urakkaan otettiin lisäksi mukaan alalle uusi nuori työnjohtaja, ja asiat sujuivat mallikkaasti konkarien opissa. Urakan kohteet olivat Käenkosken silta Parkanossa sekä Kolhon ylikulkusilta ja Kolhonsalmen silta Mänttä-Vilppulassa. Kohteista voit lukea tarkemmin alta.

käenkosken-silta

Täydellisen peruskorjauksen läpikäynyt Käenkosken silta Parkanossa.

Peruskorjausikänsä saavuttaneen, vuonna 1971 rakennetun Käenkosken sillan korjaustyössä uusittiin sillan reunapalkit, pintarakenteet, kuivatuslaitteet sekä kaiteet. Lisäksi mm. betonirakenteiden vauriot korjattiin ja sillan laakerit uusittiin.  Työn aikana sillan vanhan kannen todettiin olevan huonommassa kunnossa kuin mitä erikoistarkastuksessa oli aikanaan todennettu: osittain syvälle päässeen rapautumisen johdosta kannelta jouduttiin poistamaan betonia suunniteltua enemmän ja korjaamaan kohdat laajalla muotoiluvalulla. Liikennemäärä tällä vesistösillalla on noin 725 ajoneuvoa vuorokaudessa.

kolhonsalmen-silta-ennen-jälkeen

Kolhonsalmen silta ennen ja jälkeen peruskorjauksen. Vasemmanpuoleinen kuva: Pirkanmaan Ely-keskus.

Mänttä-Vilppulassa korjauskohteita oli kaksi: Kolhon ylikulkusilta, joka on ratasilta, sekä Kolhonsalmensilta, joka on vesistösilta. Kolhonsalmensilta on rakennettu vuonna 1950 ja sijaitsee kohdassa, jossa Tehtaantie (Maantie 14352) ylittää Kolhonsalmen. Korjaustyön yhteydessä uusittiin huonoon kuntoon päässeen sillan reunapalkit, pintarakenteet, kuivatuslaitteet ja kaiteet. Lisäksi sillan betonirakenteiden vauriot korjattiin ja teräsrakenteet pintakäsiteltiin.

kolhon-ylikulkusilta-ennen-jälkeen

Kolhon ylikulkusilta ennen ja jälkeen peruskorjauksen. Vasemman puoleinen kuva: Pirkanmaan Ely-keskus.

Lue myös juttu loppuvuodesta 2021 teettämästämme sillankorjausprojektien melukartoituksesta, joka tuottaa tärkeää tietoa paitsi työmaiden laadulliseen johtamiseen, myös lähialueen asukkailla ja työterveydenhuollolle.

Jaa artikkeli: